ΤΙΘΟΡΕΑ – ΜΠΡΑΛΟΣ - ΛΕΙΑΝΟΚΛΑΔΙ : ΑΛΛΑΓΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ

Πριν από μερικές ημέρες και μετά από 110 σχεδόν χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας, τα τραίνα σταμάτησαν πλέον να κυκλοφορούν στο τμήμα Τιθορέα-Μπράλος-Λειανοκλάδι, λόγω της παράδοσης σε χρήση της νέας χάραξης της γραμμής υψηλών ταχυτήτων (ΣΓΥΤ), μέσω των δίδυμων σηράγγων του Καλλιδρόμου.

Το τμήμα αυτό, που συνήθως αποκαλείται «το πέρασμα του Μπράλου», έχει μήκος 56 χλμ. και είναι, αναμφίβολα, η πιό δύσβατη και, ίσως, η πιό εντυπωσιακή σιδηροδρομική διαδρομή στη χώρα μας, ιδίως όταν μετά την σήραγγα του Μπράλου και το φαράγγι του Ασωπού, τα τραίνα ακροβατούσαν στις απόκρημνες πλαγιές της Οίτης προσφέροντας στους ταξιδιώτες μοναδική θέα προς τον κάμπο της Λαμίας και τον Μαλιακό Κόλπο.

Η γραμμή και τα τεχνικά της έργα στο τμήμα αυτό είναι  ένα θαυμαστό επίτευγμα  της σιδηροδρομικής μηχανικής  των αρχών του 20ου αιώνα στη χώρα μας. Η σήραγγα του Μπράλου, μήκους 2109μ., 19 γέφυρες μεγαλύτερες των 25μ. (Παπαδιά, Ασωπός, Μανδρίτσα, Γοργοπόταμος κλπ) και πολλές ακόμα μικρότερες (λίθινες και  τοξωτές- μνημεία τεχνικής και αισθητικής), 28  αλληλοδιαδεχόμενες σήραγγες, ορύγματα, τοίχοι αντιστήριξης κλπ συνθέτουν ένα μοναδικό στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς, σύνολο που συνάμα αποτελεί και εξαιρετικό δείγμα της βιομηχανικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Επι πλέον, το τμήμα αυτό έχει και βαρύνουσα ιστορική σημασία τόσο για  τον Α’ (ιδιαίτερα η περιοχή Σ.Σ. Μπράλου κλπ)  όσο, κυρίως , για τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο, με αποκορύφωμα τις ανατινάξεις των γεφυρών του Γοργοπόταμου (1942) και του Ασωπού (1943) καθώς και άλλων σιδηροδρομικών σαμποτάζ. Τέλος, η γραμμή διασχίζει μια περιοχή με τοπία μοναδικής ομορφιάς και πλούσια βιοπικοιλότητα, δίπλα ακριβώς από τα όρια του Εθνικού Δρυμού Οίτης.

Ο ΣΦΣ, ο οποίος στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του, καταβάλλει εδω και πολλά χρόνια μεγάλη προσπάθεια για την διαφύλαξη του σημαντικού σιδηροδρομικού πλούτου της χώρας, έχει ήδη αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και δράσεις για να εξασφαλιστεί η ανακήρυξη του σημαντικού αυτού τμήματος ως μνημείου της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, η μελλοντική χρήση του για την κυκλοφορία  μουσειακών αμαξοστοιχιών και η ανάδειξη του ως ειδικού τουριστικού πόλου έλξης στην περιοχή. Οι πρώτες από αυτές τις δράσεις συνοψίζονται στα εξής:

 

  • Ο ΣΦΣ αφιέρωσε ήδη το ετήσιο, επιτοίχιο ημερολόγιο του για το 2018 ακριβώς σε αυτή τη γραμμή, προκειμένου μέσω αυτού να συμβάλλει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για το θέμα.

 

  • Μετά από απόφαση του ΔΣ, ο Τομέας Έρευνας και Μελέτης του ΣΦΣ συνέταξε έκθεση τεκμηρίωσης για την ανακήρυξη του τμήματος Τιθορέα –Μπράλος-Λειανοκλάδι ως μνημείου της νεότερης πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Η πολυσέλιδη αυτή έκθεση περιλαμβάνει αναλυτικές πληροφορίες για το ιστορικό και τα ιδιαίτερα φυσικά και τεχνικά χαρακτηριστικά της εν λόγω γραμμής ( ανάγλυφο,κτίρια, γέφυρες, σήραγγες κλπ), καθώς και πλήθος έγχρωμων φωτογραφιών,σχεδίων κλπ που πιστοποιούν την μεγάλη σημασία της για την σιδηροδρομική μας ιστορία και κουλτούρα. Η πρωτοβουλία μας αυτή ελήφθη σε στενή συνεργασία με τον Δήμο Κάτω Τιθορέας,  ο οποίος ανέλαβε να προωθήσει το σχετικό φάκελο προς το  Υπουργείο Πολτισμού, μέσω της Εφορείας Αρχαιοτήτων Βόλου, που είναι και η αρμόδια για το θέμα υπηρεσία.

 

  • Το ΔΣ του συλλόγου ετοιμάζει ήδη συγκεκριμένη πρόταση-αίτημα προς το αρμόδιο υπουργείο και τον ΟΣΕ με διπλό στόχο: αφ’ ενος μεν να ανατεθεί το συντομότερο η μελέτη σκοπιμότητας για την διατήρηση της γραμμής «υπό λειτουργίαν» που έχει ήδη εξαγγελθεί, αφ’ ετέρου δε την διατύπωση των πρώτων απόψεων μας για ένα βιώσιμο πρόγραμμα κυκλοφορίας τουριστικών – μουσειακών αμαξοστοιχιών στο άμεσο μέλλον.

 

  • Έχει ήδη αποφασιστεί οτι το επόμενο τεύχος της «ΣΙΔΗΡΟΤΡΟΧΙΑΣ», που αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Ιούνιο, θα είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στην γραμμή Τιθορέα-Μπράλος-Λειανοκλάδι. Το ειδικό αυτό συλλεκτικό τεύχος, με πολλές επιπλέον σελίδες, θα περιλαμβάνει ειδικά άρθρα και πολλές φωτογραφίες (σπάνιες και σύγχρονες, σχέδια κλπ) από το συγκεκριμένο τμήμα.

 

  • Ο ΣΦΣ σχεδιάζει ήδη εκδρομές στο τμήμα αυτό, οι οποίες, λόγω της σημερινής του ιδιομορφίας, απαιτούν ειδική προετοιμασία και γι’ αυτό θα ανακοινωθούν εν καιρώ.

 

Ο «Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου» θα συνεχίσει να αγωνίζεται για να μην χαθεί ούτε η  μνήμη, ούτε η τουριστική κυκλοφορία σε αυτό το ιστορικό τμήμα του σιδηροδρομικού μας δικτύου. Καλούμε δε όλα τα μέλη και τους φίλους μας, καθώς και κάθε ευαίσθητο σε παρόμοια θέματα πολίτη να βοηθήσει τον ΣΦΣ στο έργο του αυτό.

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *